Angst

METAKOGNITIV TERAPI OG ANGST

Har jeg angst:
– Er du ofte ubegrundet angst, nervøs eller usikker i hverdagen?
– Får du hjertebanken, panikanfald,
– Er du nogle gange bange eller angstfuld uden at vide hvorfor?
– Frygter du nogle gange små ligegyldige ting og kan ikke give slip på det?
– Siger du indimellem nej til sociale sammenkoster
– Kredser dine tanker om “Hvad nu hvis….?”
– Skanner du sig selv, for at mærke efter, hvordan du har det?
Kan du genkende noget af ovenstående, så læs endelig videre.

Det anslås at omkring 400.000 danskere lider af angst (psykiatrifonden 2017)
Angst kommer i forskellige former ( fobier – socialfobi, panikangst, OCD, PTSD) i følge Metakognitiv terapi, udspringer angsten af overdreven indre fokus, dvs for megen tid og opmærksomhed på bekymringer, grublerier, negative tanker.

Hvordan slipper jeg af med angsten?

Alle mennesker har negative tanker og grublerier, det er helt normalt. Men hvis disse tanker og grublerier “overtager” så vi begynder, at beskæftige os overdrevent med disse, så blir det usundt for os. Bekymringerne og de negative tanker, tar magten over os.

Hvis du lider af angst, vil du i metakognitiv terapi lære, hvordan du gir dine bekymringer mindre opmærksomhed. Du vil få nogle værktøjer til, hvordan du retter dit fokus væk fra de negative tanker / bekymringer. På den måde vil du opnå en bedring og mærke, at angsten vil slippe sit greb i dig.